SEO, SEA: kies je betaald of natuurlijk om zichtbaar te zijn?


Op het gebied van webmarketing komen een paar termen steeds weer terug, zoals “SEO”, “SEA”, “SEM”. SEM (Search Engines Marketing) omvat alle marketinghefbomen die op het internet worden toegepast. SEO is één van deze hefbomen, die gericht is op het verbeteren van een site om zijn positie in de organische resultaten van de verschillende zoekmachines te verhogen. SEA is een andere tak van SEM die zich uitsluitend bezighoudt met adverteren op zoekmachines. Verwarring tussen SEO en SEA komt vaak voor bij beginners, die niet altijd weten welke hefboom ze moeten gebruiken.

Wij zullen de verschillen tussen deze twee hefbomen uitleggen, zodat u gemakkelijker uw marketingstrategie kunt bepalen.

SEO: organisch, niet betaald

Allereerst is het belangrijk te benadrukken dat “niet betaald” niet betekent “helemaal gratis”. SEO vereist dagelijks veel werk, uitgevoerd door schrijvers, SEO’s en ontwikkelaars, die uiteraard betaald worden. Het zou dus een utopie en een vergissing zijn om te geloven dat voor natuurlijke referencing geen budget nodig is.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een geheel van technieken om een website zo te optimaliseren dat zoekmachines, zoals Google, hem in de zoekresultaten (ook SERP genoemd) voor laten gaan op zijn concurrenten. Natuurlijke resultaten zijn de blauwe links die verschijnen wanneer u een trefwoord intikt in Google. Zij vertegenwoordigen de meest relevante resultaten van verschillende websites met betrekking tot de zoekterm.

Maar waarom staan deze resultaten op de eerste pagina en niet op de 2e, 3e of 100e? Het antwoord is eenvoudig: omdat Google gelooft dat deze resultaten de meest relevante, populaire en nuttige inhoud hebben voor de gebruiker. Deze criteria worden bepaald aan de hand van zeer krachtige algoritmen, die de kwaliteit en het belang van een site kunnen meten. Een groot deel van het succes van Google is dus te danken aan zijn vermogen om de beste resultaten te vinden en de slechtste te elimineren.

SEA: betaalde zoekcampagnes met Google Ads

SEA staat voor Search Engine Advertising. Per definitie is dit reclame die rechtstreeks in de zoekresultaten is geïntegreerd. Ze bevindt zich boven of naast de natuurlijke resultaten. In de collectieve geest verwijst SEA naar Google Ads (voorheen Adwords), maar dit systeem bestaat ook bij andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo.

Het economisch model is gebaseerd op een CPC (kosten per klik) biedsysteem waarbij alleen wordt betaald als er op de advertentie wordt geklikt. De kosten van elke klik worden bepaald door de adverteerders, op elk trefwoord waarop zij zich willen positioneren. De frequentie waarmee de advertentie wordt getoond hangt af van het aanbod. De toewijzing van advertentieruimte wordt vervolgens bepaald door een veiling, ook wel Real Time Bidding genoemd. Om de zaken wat te vereenvoudigen: hoe groter het budget, hoe beter de positionering, hoewel er natuurlijk veel strategieën zijn om de kosten van gesponsorde links te drukken en toch topposities te behouden.

SEA wordt steeds belangrijker in de zoekresultaten. Het komt zelfs regelmatig voor dat het de natuurlijke resultaten doorgeeft in het tweede plan, onder de waterlijn, vooral op mobiel. Op sommige zoekwoorden dringen andere Google-producten nog meer door in de natuurlijke resultaten, zoals Google Shopping en Google Places. In deze gevallen worden de organische resultaten bijna secundair.

In deze context kan men zich terecht afvragen of het verstandig is te investeren in SEO, terwijl SEA een nauwkeurige meting van de ROI mogelijk maakt en een prominente plaats in de SERP’s garandeert.

Moet SEA de voorkeur krijgen boven SEO?

In werkelijkheid is dit een vals probleem omdat het twee totaal verschillende hefbomen zijn, ook al blijven de doelstellingen vaak dezelfde: meer verkeer verwerven om uw omzet te verhogen en/of leads te genereren.

SEO, een doeltreffende hefboom voor zichtbaarheid op lange termijn

Geconfronteerd met de proliferatie van Google-producten hebben veel marketingprofessionals getwijfeld aan de toekomst van SEO. SEO is echter niet gedoemd om te verdwijnen, het zal gewoon veel veranderingen ondergaan, zoals het al heeft gedaan sinds zijn oprichting. Ja, het zal steeds moeilijker worden om de heilige eerste pagina te halen, maar met een goed doordachte strategie en goede netlinking is niets onmogelijk.

Laten we één ding niet vergeten: door te werken aan uw SEO (prestaties van de site, ergonomie, interne links, enz.), trekt u de gunst van de Search Bot, maar ook van de gebruikers. SEO is nauw verbonden met de gebruikerservaring, wat bij SEA niet het geval is. Bovendien is SEA slechts een “huur” van advertentieruimte. SEO daarentegen is een echte langetermijninvestering. Met andere woorden, SEA huurt ruimtes, SEO verwerft ze.

Succesvolle digitale communicatie om uw SEO te optimaliseren

Via uw SEO-aanpak is het essentieel om uw digitale communicatie te beheersen. Op het internet kan alles worden beheerst, om precies in te spelen op de behoeften van elke klant of prospect.

Parallel aan uw SEO- en/of SEA-inspanningen staan u andere communicatiehefbomen ter beschikking om uw online aanwezigheid te optimaliseren. Affiliatie, e-mailing of gesponsorde artikelen zijn daar een uitstekend voorbeeld van.

Via uw marketingcampagne moet u uw KPI’s definiëren, maar ook uw doelgroep, zodat u uw acties, zoals het versturen van een prospectiemail of het promoten van een product, kunt afstemmen op de behoeften van elke prospect. Maak uw persona’s, en definieer de criteria die specifiek voor hen zijn, die als basis zullen dienen.

Dan is het tijd om de juiste communicatiemiddelen in te zetten: SEA, display advertising, affiliatie, e-mailing, gesponsorde berichten op de verschillende sociale netwerken.

Ideaal is natuurlijk om meerdere digitale communicatiemiddelen te gebruiken om op het juiste moment op de juiste plaats zichtbaar te zijn. Optimaliseer daartoe de kwaliteit van uw visuals, met name door een opvallend logo. Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden, moet uw beeld, wat het ook is, de aandacht van uw prospects trekken om hen aan te moedigen belangstelling te tonen voor uw aanbiedingen.

Om zeker te zijn van kwaliteitsvisuals kunt u zich het beste wenden tot een professional in digitale communicatie, die logo’s, afbeeldingen, diavoorstellingen en andere infographics met professionele precisie kan creëren.

SEA als aanvulling op SEO

SEO kan niet concurreren met SEA, in die zin dat we niet op het punt staan dat natuurlijke resultaten betaalde advertenties gaan inhalen. Ja, Adwords zijn de eerste bron van inkomsten voor Google, die enkele tientallen miljarden waard zijn. Er zit een element van onrechtvaardigheid in deze regeling, die eens te meer aantoont dat degenen met het meeste budget een voorsprong hebben op de anderen, zelfs als de kwaliteit van hun inhoud te wensen overlaat!

Men zou zelfs kunnen zeggen dat dit volledig in tegenspraak is met het leidmotief van Google, namelijk vooral relevante resultaten aanbieden. De accountmanagers van Google Ads zullen antwoorden dat er een algoritme is dat ervoor zorgt dat de landingspagina’s van de advertenties van goede kwaliteit zijn, maar dit staat ver af van de eisen van de Search Bot!

De SEA boycotten is echter niet de oplossing. Laten we ons geen illusies maken: het is bijna onmogelijk om te ranken voor alle zoekopdrachten die we willen in de natuurlijke resultaten. SEA biedt een interessant alternatief om de zichtbaarheid op bepaalde categorieën van producten of diensten te verzekeren. Aangezien de acquisitiekosten van Adwords-campagnes en de berekening van de ROI zeer concreet kunnen worden gemeten, is het eenvoudig om naast een SEO-strategie een budget te bepalen.

Concluderend

SEA is een interessante hefboom waarmee u zich vrijwel onmiddellijk kunt positioneren op de SERP’s, terwijl u de kosten nauwkeurig onder controle houdt. Toch mag het niet als enige hefboom worden gebruikt, met het risico in een gevaarlijke spiraal terecht te komen.

Met Adwords, de dag dat u moeilijkheden ondervindt die u dwingen uw SEA-budgetten te verminderen of in te krimpen, bestaat u niet meer! Daarom moet de strategie van een website voornamelijk gebaseerd zijn op SEO. SEA moet worden gebruikt als springplank of om een gebrek aan zichtbaarheid in zeer specifieke categorieën te compenseren.

De kosten van SEO-diensten kunnen hoog lijken, maar uiteindelijk zijn ze op lange termijn veel rendabeler dan betaalde campagnes. Na afloop van uw SEO-dienst behoudt u immers uw posities, wat bij SEA niet het geval is. Natuurlijk is SEO een diepgaand werk dat vereist dat uw site regelmatig wordt geoptimaliseerd volgens de veranderingen in de algoritmen van de zoekmachines. Het is daarom aan te raden om regelmatig te trainen of begeleid te worden om de effecten van een goede SEO-strategie te behouden, zodat u geleidelijk van SEA verlost raakt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *